söndag 30 september 2012

Nya tecknare och lite vad jag gör just nu...

Nu är Bokmässan i Göteborg över och jag har haft tillfälle att prata med en massa intressanta seriefolk och dessutom en förläggare.

Så här ser det ut i nuläget med projektet. Karl Holmqvist som bland annat är känd för sina serier i Nasses Nekrozin ansluter sig till projektet och kommer att teckna kapitel 8.

En annan nyhet är att Natalia Baptista, som bland annat har tecknat Mjau! och som är flitigt utgiven både i Sverige och utomlands nu har bestämt sig för att vara med, och kommer att ta kapitel 19. Superkul tycker jag! :D

Det har också nu blivit bestämt att Transa på Tåg kapitel 18 kommer att ges ut i nästa års Swedish Comics Sin. Jag vet att jag pratat om det förut också... men nu är det officiellt!

Under bokmässan träffade jag även Malin Lindroos och fick se färdiga skisser på kapitel 16, som såg jättebra ut! Dessutom passade jag på att visa projektet för Elvis skapare Tony och Maria Cronstam. Dock har de förmodligen lite fullt upp för att kunna vara med...

Så det känns som mycket är på gång med Transa på Tåg just nu...

Det enda kapitlet som för tillfället inte har någon tecknare är faktiskt kapitel 17 (och omslaget förstås...) och det kan hända att Stef Gaines tar det... fast hon ska läsa igenom manuset först innan hon bestämmer sig... men jag håller tummarna!

Så det var väl det som hänt vad gäller tecknare till projektet... vad gäller förlag kan jag bara säga att Rolf som är förläggare på Kartago förlag har kikat på serien under bokmässan och jag fick känslan av att han tyckte det var ett spännande projekt... men hur intresserad han är återstår förstås att se...

En annan häftig nyhet är att Hallongrottan, som är en återförsäljare av mängder av feministisk och queer litteratur, blev eld och lågor över projektet och sa att "det här är precis vad vi väntat på!" Så det bestämdes på bokmässan att det ska bli en releasefest för albumet i Hallongrottans lokaler i Stockholm någon gång i april i samband med Stockholms internationella seriefestival. Inga detaljer är bestämda ännu... men jag återkommer med mer info om detta när det börjar att närma sig.

Vad gäller min egna insats kommer jag att fortsätta att uppdatera hemsidan och den här bloggen. Jag funderar på att snart börja leta sponsorer till projektet för att få in mer pengar. Jag tänkte börja med RFSL, KIM och FPES, och se vad jag får för tips där... min tanke är att kunna sälja reklamplatser i albumet för ett engångsbelopp... för att subventioner tryckkostnaderna. För det kommer att bli dyrt att trycka allt i färg... så alla bidrag är ju såklart välkomna.

Jag skulle också behöva lite tips på billiga tryckerier om det är så att jag inte hittar ett förlag innan årsskiftet... för då får jag börja överväga självpublicering...

Något annat som jag jobbar med är att skriva till kommentarer och förklaringar till en del av de saker jag tar upp i serien. Jag kommer att kalla det för "Tänkvärt" och ha det i anslutning till kapitlen eller i slutet av seriealbumet... där kommer jag bland annat fördjupa diskussionen kring han, hon, hen och varför transvestiter har dubbla namn, slå hål på fördomar kring vår sexualitet med mera... men mer om det senare...

Det var nog allt för stunden! Men håll utkik för det kommer komma mer info inom kort! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar