onsdag 26 september 2012

Bakgrunden till projektet!

Fick precis reda på att Jan Kustfält ska ta på sig att göre en ny logga till projektet. :) Vad det blir återstår att se.

Och för dig som undrar vad den här bloggen handlar om? Kan jag berätta att Transa på tåg är Sveriges första serietidning med en transvestit i huvudrollen. Inte nog med det... det är 23 olika tecknare (en ny för varje kapitel) som ritar albumet.

Manuset har jag skrivit, författaren av denna blog. Vem är då jag? Jo jag är en halvgalen transa som är en kille som gillar att klä mig som tjej, en 3-4 dagar i veckan på jobbet och överallt annars. Det är dock en av många sidor som jag har. Jag är också lajvare, datorspelskonstruktör, journalist, lärareassistent och lite allt annat möjligt...

Vill du veta mer om mig, så föreslår jag att du kollar in min hemsida istället. För den här bloggen handlar exklusivt om mitt serieprojekt Transa på Tåg.

Jag kan ju börja med att berätta lite om var projektet är just nu...

Allt startade på Small Press Expo, en seriefestival i Stockholm, som numera heter Stockholms internationella seriefestival.

Jag var där för första gången klädd som tjej och träffade bland annat på Fredrik Strömberg, seriefrämjandets ordförande, som föreslog att jag skulle kunna göra ett seriealbum om mitt transande.

Det blev ett manus, och ett projekt som växte sig större än vad jag trott. För medan jag skrev på det hann jag både komma ut som transa på jobbet, och bryta upp med min flickvän som jag varit ihop med i fem år. Allt detta, sorg och glädje la jag i mitt skrivande.

Nu idag är tecknare från Göteborgs Serieatelje, Serieskolan i Malmö och andra etablerade proffs involverade i projektet. Claes Schmidt/Sara Lund medverkar.

Jag har föreläst om det på Göteborgs HBTQ-festival i år 2012, jag har pratat om det på Stockholms kulturhus på temat "No Straight Lines" under Pridefestivalen, deltagit i NY TEXT med kapitel 7 av manuset till teater. Kapitel 9 kommer att publiceras i NO BORDERS en serieantologi som kommer att ges ut i malmö i november på festivalen Altcom och allt pekar på att kapitel 18 kommer med i nästa års Swedish comics sin.

Så det är mycket spännande som hänt sedan jag började med det här... och mer spännande kommer det att bli. Och därför finns denna blog. För att du som läsare ska kunna hänga med på resan, eller på tåget. med mig din Transa på tåg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar